söndag 13 mars 2011

frökex

Jag har pratat om dessa goda kexen förut, men det tåls att upprepas.

Konceptet är enkelt, tre deciliter ost, tre st ägg och 4,5 deciliter blandade frön och nötter + salt.

Det går bra att ta vilka frön och nötter man vill. Pumpafrön och andra nötter än de jag tagit går också bra. Jag rekommenderar dock att ta mycket sesamfrön för det blir bäst. Sötmandeln är bäst om den är flagad, men jag hade bara hel hemma, med skal, som jag istället hackade i matberedaren. Jag skulle även snabbt hackat solrosfröna, men jag glömde, så jag lät de vara hela. Idéen är att ha fröna så små som möjligt, så att kexen kan bres ut tunt och inte bli för tjocka. Man kan även krydda kexen med kanske vitlök, tacokrydda eller cayenne. Jag tycker dock det är godast naturell, med bara en stor nypa salt. Jag gillar också att äta kexen naturella. Hur som helst, pröva dem, de är riktigt smakrika och krispiga. Perfekt för LCHFare. Även bra för oss som gillar att ha något att knapra på som för en gång skull inte bara innehåller kolhydrater.

För ca 24/28 små kex behöver du:
3 dl finriven stark ost (jag tog ca 120 g vällagrad prästost denna gången)
3 ägg
1,5 dl sesamfrön
1,5 dl linfrön, krossade
1 dl hel sötmandel
0,5 dl solrosfrön
1-2 tsk salt

Blanda ihop alla frön. Hacka de stora fröna/nötterna. Tillsätt salt och den finrivna osten. Blanda ner ägg. Rör om noga!!


Bred ut på ett bakplåtspapper på en plåt. Detta tar tid och kräver lite koncentration, men det är värt det så hang in there. Jag använder både gaffel och slickepott. Se till att få kanterna så raka som möjligt.
Sätt in i en förvärm ugn på 175 grader i en kvart. Ta ut, skär i fyrkanter...

...och vänd på bitarna.


Har du bråttom?:
Ställ in tillbaka i ugnen på samma temperatur i ca 8-10 minuter, de får inte brännas. Stäng av ugnen, öppna luckan och släpp ut värmen. Låt stå i en halvtimme eller så, tills de är klara, dvs krispiga och inte mjuka någonstans. Kan även svalna på galler.

Har du tid?:
Stäng av ugnen och ställ tillbaka plåten. Låt kexen torka i eftervärmen över natten. Klara att äta på morgonen.

Förvara svalt. Knapra på vid väl valda tillfällen. Slut ögonen och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar